O blogu

Blog o wszystkim co związane z szeroko pojętą "taktycznością", survivalem itp.

wtorek, 14 lutego 2017

Protraktor DIY

Protraktor z angielskiego to dosłownie kątomierz jednak na potrzeby armii wymyślono rozbudowany kątomierz, który zawiera w sobie parę innych przyrządów znacznie ułatwiających pracę na mapie a w szczególności odczytywanie pozycji z siatki UTM.
Nie wiem dlaczego jest to tak mało popularne bo naprawdę praca z mapą dzięki temu staje się przyjemnością. Jakiś czas temu natknąłem się oglądając filmiki z hameryki na małe wersje protraktora na cienkiej folii. Od razu wyszukałem co to takiego i gdzie to dorwać. Okazało się, że są to produkty firmy MAPTOOLS. Sprowadzenie z hameryki mało opłacalne… ale co to ja widzę „free PDF tolls”. :-)
No i zajrzałem faktycznie jest zbiór w formie grafik wektorowych kilku rozwiązań które możemy odpowiednio zastosować do swoich potrzeb. Grafikę możemy obrabiać darmowym programem Inkscape zarówno pod Linuchem i Windą. Niestety potrzebna jest do tego podstawowa wiedza, nie jest to tak intuicyjne jak Paint. ;-) No dobra wszystko fajnie ale na czym to wydrukować i jak to zrobić. Trochę popróbowałem i wyszło mi coś takiego.
Wykorzystałem do tego:
-przezroczysty papier do drukarki (do kupienia w papierniczym)
-przezroczystą folię samoprzylepną (można szeroką taśmę zastosować ale niestety trzeba ją łączyć)
-grubszą nitkę
-powertape

Projekt przygotowałem pod skalę 1:50 000 warto wydrukować najpierw na zwykłej kartce i sprawdzić czy się wszystko zgadza. Nas samym początku w opcjach druku trzeba zaznaczyć opcję FAKTYCZNY ROZMIAR!!!. Jak już wszystko jest ok drukujemy na przezroczystym papierze (drukowana strona to ta chropowata), warto wejść w opcje drukarki i przejrzeć ustawienia, zastosować najlepszą jakość wydruku itp. Niektóre drukarki mają gotowe ustawienia pod przezroczysty papier. Jak już mamy wydrukowane, naklejamy z obydwu stron folię samoprzylepną zaczynając od jednego boku i powoli przyciskamy palcem tak żeby zostało możliwie jak najmniej powietrza. Folia pełni tu rolę głównie usztywniającą i zapobiegającą przed rozmazaniem tuszu. Na koniec wycinamy, można rogi lekko zaokrąglić. Centralnie na środku rozgrzaną igłą robimy dziurkę przez którą przeplatamy nitkę. Tu trzeba trochę pokombinować ja zawiązałem supełek na nitce a na supełek kapnąłem trochę superglu. W drugim przypadku przypaliłem nitkę tak, że zrobił się większy supełek ze względu na to, że otworek wyszedł mi trochę za duży. Dodatkowo tym co miałem pod ręką czyli czarnym powertapem z białym klejem podkleiłem skalę żeby była bardziej widoczna. Zamiast tego można użyć też np. kolorowej samoprzylepnej folii czy czegoś podobnego. 



Powyżej podałem tylko pomysł jak to można zrobić i jak ja to zrobiłem. Jeśli ktoś ma inny pomysł niech próbuje. Poniżej zamieszczam gotowy projekt mojego protraktora. Jeśli ktoś sobie nie poradzi z inną skalą to piszcie jak będę miał chwilę to dorobię wersje z innymi skalami.

PROTRAKTOR.PDF


Moim zdaniem to super rozwiązanie względnie tanie. Jak tylko ogarniamy trochę programy graficzne to można zrobić protraktory typowo pod siebie nawet z innymi bajerami jeśli poświęcimy temu trochę czasu. Jak się zepsuje albo zgubimy to nie szkoda tylko robimy następny. W przyszłości na podobnej zasadzie mam w planach stworzenie czegoś podobnego ale pod linie siatki geograficznej żeby łatwo i szybko przenosić z GPSa pozycję bo przeliczanie cm na sekundy, stopnie to czasami katorga szczególnie przy dziwnych skalach.
Jeśli ktoś nie wie po co to wszystko albo jest zainteresowany innymi dziwnymi patentami zapraszamy w przyszłości na nasze szkolenia z nawigacji, będziemy zamieszczać informację na profilu FB także warto śledzić. ;-)

Koso

2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam WAS...
    Protraktor to faktycznie jeden z lepszych przyrządów do nawigacji.
    Na internecie jest dostępna najnowsza wersja i jak sądzę najbardziej dopracowana:
    https://www.olx.pl/oferta/protraktor-v3-CID767-IDG96zN.html

    Osoby, które nie czują się na siłach by samemu to ogarnąć, mogą użyć gotowego wzoru... Polecam.

    Pozdrawiam WAS...

    OdpowiedzUsuń